Οδηγίες διδασκαλίας σχολικού έτους 2025-2026 για την Ιστορία Γ΄ τάξης Γυμνασίου


Για τη διδασκαλία του μαθήματος στη Γ΄ Γυμνασίου αξιοποιείται το σχολικό βιβλίο: Ευ.Λούβη, Δημ. Ξιφαρά, Νεότερη και Σύγχρονη ιστορία, Γ΄ Γυμνασίου, ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ” 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 1: Η εποχή του Διαφωτισμού 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Το κίνημα του Διαφωτισμού, οι κυριότεροι εκπρόσωποι και τρόποι διάχυσης των διαφωτιστικών ιδεών 

Λέξεις- κλειδιά: λογική (ορθολογισμός), διάκριση εξουσιών, κοινωνικό συμβόλαιο, εγκυκλοπαίδεια, φωτισμένη δεσποτεία

Υποστηρικτικό υλικό
- Εικαστική πηγή Γκ. Λενονιέ, Ο Ντ΄Αλαμπέρ διαβάζει την Εγκυκλοπαίδεια στο σαλόνι της μαντάμ Ζοφρέν, προκειμένου να κατανοηθεί η αντιμετώπιση των διαφωτιστικών ιδεών από τα ανώτερα μορφωμένα κοινωνικά στρώματα. 

Προτεινόμενη δραστηριότητα
Συνθετική παρουσίαση των πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών απόψεων των διαφωτιστών από τις πηγές αρ. 3 (α & β), 4 και 6 του σχολικού βιβλίου. 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 2: Η Αμερικανική Επανάσταση 
- Εντοπισμός διαφωτιστικών απόψεων στη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας (προαιρετική διδασκαλία).

Συνδιδασκαλία με την επόμενη ενότητα (προαιρετικά)

Διδακτική Ώρα: 1


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 3: Η έκρηξη και η εξέλιξη της Γαλλικής Επανάστασης (1789 - 1794) - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 4: «Η τρίτη και τελευταία φάση της Γαλλικής Επανάστασης, 1794-1799»
Ενιαία διδασκαλία με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Κοινωνική διαστρωμάτωση στη Γαλλία στα τέλη του 18ου αιώνα, δομικά και συγκυριακά προβλήματα / αιτίες και αφορμή επανάστασης 
- Μετάβαση από τη συνέλευση των τριών τάξεων στη Συντακτική συνέλευση 
- Διάκριση των εξουσιών στο Σύνταγμα του 1791 
- Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις της Νομοθετικής Συνέλευσης 
- Ρόλος του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΣΤ΄ και των λεσχών (προαιρετική διδασκαλία)
- Αποφάσεις της Συμβατικής Συνέλευσης (προαιρετική διδασκαλία)
- Περίοδος Τρομοκρατίας και Ροβεσπιέρος
- Διευθυντήριο και Ναπολέων (προαιρετική διδασκαλία)

Λέξεις- κλειδιά:  Όρκος του Σφαιριστηρίου, Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη, συνταγματική μοναρχία, αβασίλευτη δημοκρατία (προαιρετική διδασκαλία), περίοδος Τρομοκρατίας, Διευθυντήριο (προαιρετική διδασκαλία)

Υποστηρικτικό υλικό
- Γελοιογραφία αρ. 1 προκειμένου να φανούν τα προνόμια των δύο ανώτερων τάξεων της γαλλικής κοινωνίας και τα βάρη που είχε αναλάβει η τρίτη τάξη. 
- Εικαστική πηγή αρ. 2, Ζ.Λ. Νταβίντ, Ο όρκος του σφαιριστηρίου, εικόνα αρ. 3, Οπλισμένες γυναίκες βαδίζουν εναντίον των ανακτόρων των Βερσαλλιών, προκειμένου να συνδεθεί η κοινωνική πραγματικότητα με την επαναστατική ατμόσφαιρα. 
- Χάρτης προκειμένου να εντοπιστούν οι αλλαγές στο πολιτικό τοπίο της Ευρώπης με την επικράτηση του Ναπολέοντα και να εξαχθούν συμπεράσματα. 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Άσκηση/δραστηριότητα 1 (ενότητα 3) του σχολικού βιβλίου.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 4: η υποενότητα «Το συνέδριο της Βιέννης» 
Διδασκαλία της υποενότητας «Το συνέδριο της Βιέννης» 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 6: Τα επαναστατικά κινήματα των ετών 1820 - 1821 στην Ευρώπη
Προαιρετική διδασκαλία της ενότητας 6, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
- τις πολιτικές διεκδικήσεις και την ανάπτυξη των εθνικών ιδεολογιών (αρχή των εθνοτήτων) του 19ου αι.
- τις εθνικές διεκδικήσεις

Λέξεις - κλειδιά: Συνέδριο της Βιέννης, Ιερή Συμμαχία, Παλινόρθωση, ατομικές ελευθερίες, πολιτικά δικαιώματα, αρχή των εθνοτήτων, καρμπονάροι (προαιρετική διδασκαλία)

Υποστηρικτικό υλικό:
- Χάρτης του σχολικού βιβλίου, προκειμένου να σχολιαστεί ο νέος συσχετισμός δυνάμεων που προέκυψε στην Ευρώπη μετά το Συνέδριο της Βιέννης.
- Πηγή αρ. 2 της ενότητας 6, ώστε να αναδειχθεί η επίδραση της γαλλικής επανάστασης στα επαναστατικά κινήματα του 19ου αι. (προαιρετική διδασκαλία)

Προτεινόμενη δραστηριότητα (προαιρετικά):
Εύρεση ομοιοτήτων-διαφορών ανάμεσα στις επαναστατικές κινήσεις των ετών 1820-1821. Προϊδεασμός για τον χαρακτήρα της Ελληνικής Επανάστασης.

Διδακτικές Ώρες: 3


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 5: Ο Ελληνισμός από τα μέσα του 18ου αι. έως τις αρχές του 19ου αι. - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 7: Η Φιλική Εταιρεία και η κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες

Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας 5, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
-  την κοινωνική διαστρωμάτωση και τις οικονομικές διαφοροποιήσεις στον ελλαδικό χώρο κατά τις αρχές του 19ου αιώνα
- τα κινήματα εναντίον της οθωμανικής κυριαρχίας (προαιρετική διδασκαλία)
- τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό, τους κύριους εκπρόσωπους του και τις αντιδράσεις των συντηρητικών κύκλων

Διδασκαλία της ενότητας 7 με έμφαση:
- στην ιδεολογική βάση, το οργανωτικό σχήμα και τις στρατιωτικές ενέργειες της Φιλικής Εταιρείας.

Λέξεις - κλειδιά: ορθόδοξη εκκλησία, Φαναριώτες, προεστοί, έμποροι / καραβοκύρηδες, κλέφτες, αρματολοί, παροικιακός ελληνισμός, Νεοελληνικός Διαφωτισμός, Ρ. Βελεστινλής, Αδ. Κοραής, Φιλική Εταιρεία, Αόρατη Αρχή, Αλ. Υψηλάντης, Ιερός Λόχος

Υποστηρικτικό υλικό:
- Δραστηριότητα, «Η οικονομία των Ελλήνων κατά τον 18ο αιώνα», Φωτόδεντρο 
- Δραστηριότητα, «Η προσφορά του Α. Κοραή στον αγώνα», Φωτόδεντρο
 
Προτεινόμενες δραστηριότητες:
- Εντοπισμός των επιρροών του ευρωπαϊκού στον νεοελληνικό Διαφωτισμό με βάση την πηγή αρ. 3 (α & β) της ενότητας 1 του σχολικού βιβλίου και την πηγή αρ. 3 της ενότητας 5 του σχολικού βιβλίου.
- Αναζήτηση διαφωτιστικών επιρροών στην επαναστατική προκήρυξη της Φιλικής Εταιρείας (πηγή αρ. 2 της ενότητας 7).

Διδακτικές Ώρες: 2


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 8: Η εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης (1821-1827) 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
α) Ευνοϊκοί παράγοντες για την κήρυξη της επανάστασης του 1821 
β) Φάσεις της επανάστασης (απλή αναφορά με χρήση πίνακα ή χάρτη) 

Λέξεις - κλειδιά
ένοπλα ελληνικά σώματα, αντίδραση των Οθωμανών 

Υποστηρικτικό υλικό
- Εικαστικά έργα Ν. Λύτρα, Η ανατίναξη της τουρκικής ναυαρχίδας στη Χίο και Θ. Βρυζάκη, Η έξοδος του Μεσολογγίου (σ. 32), προκειμένου να συζητηθούν δύο από τα κύρια στρατιωτικά γεγονότα της επανάστασης. 
- Προσωπογραφίες ηρώων της επανάστασης στο Φωτόδεντρο (με αναζήτηση συγκεκριμένου προσώπου)

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Συζήτηση για τη σημασία των συμβολισμών κατά τη διάρκεια επαναστατικών κινήσεων και τη δημιουργία εθνικών μύθων, με αφόρμηση το εικαστικό έργο του Θ. Βρυζάκη, Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλογεί τη σημαία της επανάστασης. 
- Άσκηση / δραστηριότητα 2, του σχολικού βιβλίου. 
- Σχολιασμός της σχέσης της Ελληνικής Επανάστασης με τη Γαλλική, με βάση την πηγή αρ. 2, του σχολικού βιβλίου. 

Διδακτική Ώρα: 1


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 9: Πρώτες προσπάθειες των επαναστατημένων Ελλήνων για συγκρότηση κράτους 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Εθνοσυνελεύσεις, Συντάγματα, διάκριση εξουσιών 
- Εμφύλιοι πόλεμοι: αίτια, φάσεις και αντίπαλοι. 

Λέξεις- κλειδιά: Εθνοσυνελεύσεις, Σύνταγμα της Επιδαύρου, Πολιτικό Σύνταγμα της Ελλάδος 

Υποστηρικτικό υλικό
- Πηγή αρ. 1 (του σχολικού βιβλίου), προκειμένου να υπογραμμιστεί η σημασία που αποδίδεται στον χαρακτήρα της Ελληνικής Επανάστασης. 
- Πηγή αρ. 3 (του σχολικού βιβλίου), προκειμένου να γίνουν κατανοητές οι τοπικιστικές αντιθέσεις και οι οικονομικές διαστάσεις της εμφύλιας σύγκρουσης. 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Εντοπισμός των επιρροών του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού στα Ελληνικά Συντάγματα (πηγές αρ. 2 και αρ. 4 του σχολικού βιβλίου). 
- Σχολιασμός των εμφύλιων συγκρούσεων, με βάση την πηγή αρ. 3 του βιβλίου). 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2. Ενότητα 10: Ελληνική Επανάσταση και Ευρώπη 
Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν: 
α) τις πρώτες προσπάθειες των Ελλήνων να εξασφαλίσουν την ηθική και υλική βοήθεια των Ευρωπαίων 
β) τις διακυμάνσεις της ευρωπαϊκής διπλωματίας 
γ) το κίνημα του φιλελληνισμού Διδασκαλία με έμφαση στην πορεία προς την ίδρυση ανεξάρτητου Ελληνικού κράτους 

Λέξεις - κλειδιά
Μεγάλες Δυνάμεις, διπλωματικές ενέργειες, δάνεια, πράξη προστασίας, φιλέλληνες, πρωτόκολλο Ανεξαρτησίας. 

Υποστηρικτικό υλικό
- Πηγή αρ. 1 προκειμένου να αιτιολογηθεί ο τρόπος παρουσίασης της Ελληνικής Επανάστασης στους Ευρωπαίους. 
- Πηγή αρ. 2 προκειμένου να διαφανούν τα ερείσματα του φιλελληνικού ρεύματος. 
- Χάρτης προκειμένου να γίνουν αντιληπτά και να σχολιαστούν τα όρια του πρώτου Ελληνικού κράτους. 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Εντοπισμός των επιρροών του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού στα Ελληνικά Συντάγματα (πηγές αρ. 2 και 4 του σχολικού βιβλίου).
- Σχολιασμός των εμφύλιων συγκρούσεων, με βάση την πηγή αρ. 3 του σχολικού 
βιβλίου.

Διδακτικές Ώρες: 3

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ. Ενότητα 10: Ελληνική Επανάσταση και Ευρώπη
Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
- τις πρώτες προσπάθειες των Ελλήνων να εξασφαλίσουν την ηθική και υλική βοήθεια των Ευρωπαίων (προαιρετική διδασκαλία)
- τις διακυμάνσεις της ευρωπαϊκής διπλωματίας (προαιρετική διδασκαλία)
- το κίνημα του φιλελληνισμού
- την πορεία προς την ίδρυση ανεξάρτητου Ελληνικού κράτους (έμφαση)

Λέξεις - κλειδιά: Μεγάλες Δυνάμεις, διπλωματικές ενέργειες, δάνεια, πράξη προστασίας (προαιρετική διδασκαλία), φιλέλληνες, πρωτόκολλο Ανεξαρτησίας

Υποστηρικτικό υλικό:
- Πηγή αρ. 1, προκειμένου να αιτιολογηθεί ο τρόπος παρουσίασης της Ελληνικής Επανάστασης στους Ευρωπαίους.
- Πηγή αρ. 2, προκειμένου να διαφανούν τα ερείσματα του φιλελληνικού ρεύματος.
- Χάρτης, προκειμένου να γίνουν αντιληπτά και να σχολιαστούν τα όρια του πρώτου Ελληνικού κράτους.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:
- Αξιοποίηση του εικαστικού έργου του Θ. Βρυζάκη, Η υποδοχή του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι
Προκειμένου να σχολιαστεί η αντιμετώπιση των φιλελλήνων από τους ελληνικούς 
πληθυσμούς.
- Τεκμηρίωση της άποψης του ιστορικού Hobsbawm (πηγή αρ. 3 του σχολικού βιβλίου) σχετικά με τη σημασία της Ελληνικής Επανάστασης.

Διδακτικές Ώρες: 3


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ. Ενότητα 1: μόνο η υποενότητα «Εξελίξεις στην Ευρώπη κατά τον 17ο και τον 18ο αιώνα» - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ. Ενότητα 12: Η ωρίμανση της βιομηχανικής επανάστασης 
Συνοπτική παρουσίαση, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν
- το φαινόμενο της βιομηχανικής επανάστασης και τις διαφοροποιήσεις στην οικονομία, την επιστήμη και την κοινωνία κατά την πρώτη φάση της βιομηχανικής επανάστασης 
- την εξάπλωση και ωρίμανσή της από τα μέσα του 19ου αι., τις νέες μορφές ενέργειας, τις αλλαγές σε επικοινωνίες, συγκοινωνίες 
- τον οικονομικό φιλελευθερισμό, καπιταλισμό, τα μονοπώλια 

Λέξεις- κλειδιά: αλλαγές στις διαδικασίες παραγωγής, χρήση νέων μηχανών, δημιουργία μεγάλων εργοστασίων, συγκέντρωση κεφαλαίων, ανακάλυψη φυσικών νόμων, ενίσχυση αστικής τάξης, μορφές ενέργειας, επικοινωνία, συγκοινωνίες και εμπόριο, καπιταλισμός και οικονομικός φιλελευθερισμός. 

Υποστηρικτικό υλικό
- Εικόνες των ενοτήτων 
- Πηγή αρ. 1 της ενότητας 1 προκειμένου να γίνουν κατανοητές οι κοινωνικές επιπτώσεις της χρήσης των νέων μηχανών κατά την πρώτη φάση της βιομηχανικής επανάστασης. 
- Πηγή αρ. 1 της ενότητας 12 προκειμένου να διαφανεί η σύνδεση των επιστημονικών ανακαλύψεων με τη βιομηχανία και η σημασία της εκπαίδευσης κατά την περίοδο ωρίμανσης της βιομηχανικής επανάστασης 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
Σχολιασμός της πηγής αρ.3 του σχολικού βιβλίου. 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ. Ενότητα 13: Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- σοσιαλιστικές θεωρίες, ανάπτυξη του συνδικαλισμού, πολιτική οργάνωση των εργατών, κίνημα για τη χειραφέτηση των γυναικών. 

Λέξεις - κλειδιά: σοσιαλισμός - μαρξισμός, συνδικαλισμός, Πρωτομαγιά, γυναικείο κίνημα. 

Υποστηρικτικό υλικό
Πηγές και εικόνες της ενότητας 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
Άσκηση / δραστηριότητα 2 του βιβλίου 
- Ίδρυμα της Βουλής, Δημοκρατία και Εκπαίδευση, «Γυναίκες, το μισό της ανθρωπότητας», Παιδαγωγικά Εργαστήρια: Εργαστήρι 1 - Φύλλα εργασίας 1, 2, 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ. Ενότητα 15: Αποικιοκρατία και αποικιακοί ανταγωνισμοί 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Ιμπεριαλισμός και αποικιοκρατία 
- Κύρια αίτια 
- Αποτελέσματα της αποικιοκρατίας

Λέξεις - κλειδιά: αποικιοκρατία, ιμπεριαλισμός. 

Υποστηρικτικό υλικό
- Πηγές σχολικού βιβλίου 
- Χάρτης προκειμένου να διαφανεί η διείσδυση της αποικιοκρατίας σε όλη την έκταση της Αφρικανικής ηπείρου. 

Προτεινόμενη δραστηριότητα
Σύγκριση του χάρτη της Αφρικανικής ηπείρου της περιόδου της αποικιοκρατίας με σημερινό χάρτη και εξαγωγή συμπερασμάτων. 

Διδακτικές Ώρες: 3


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 17: Ο Ι. Καποδίστριας ως κυβερνήτης της Ελλάδας (1828-1831). Η ολοκλήρωση της Ελληνικής Επανάστασης 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Εσωτερική πολιτική του Ι. Καποδίστρια: 
Πολίτευμα και Διοίκηση 
Ένοπλες δυνάμεις, πειρατεία 
Κρατικό ταμείο, Νόμισμα - Φοίνικας, λιτότητα δαπανών, εκσυγχρονισμός γεωργίας 
Εκπαίδευση - βασικές σπουδές και επαγγελματική κατάρτιση 
- Εξωτερική πολιτική του Ι. Καποδίστρια: 
Εθνική Ανεξαρτησία και διεύρυνση συνόρων 
- Συγκεντρωτική διακυβέρνηση: Οι φίλοι και οι εχθροί. Ο ρόλος της Αντιπολίτευσης και η δολοφονία του Ι. Καποδίστρια. 

Λέξεις - κλειδιά: συγκεντρωτική διακυβέρνηση, αντικαποδιστριακές κινήσεις, φοίνικας, Λόχος Ευελπίδων, Ορφανοτροφείον της Αίγινας, αλληλοδιδακτικά σχολεία, Πρότυπον Αγροκήπιον, χειροτεχνεία. 

Υποστηρικτικό υλικό
- Χάρτης του σχολικού βιβλίου με τα νέα σύνορα (Συνθήκη Κωνσταντινούπολης, 1832, σύνορα Αμβρακικού - Παγασητικού, σ. 56) και σύγκριση με χάρτη αρχικών συνόρων (Πρωτόκολλο Ανεξαρτησίας, 1830, σύνορα Αχελώου-Σπερχειού, σ. 37) 
- Διαδραστική εφαρμογή, «Η εκπαιδευτική πολιτική του Ι.Κ.», Φωτόδενδρο 
- Πίνακας για τη δολοφονία του Ι.Κ., Iστορία και Λογοτεχνία στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας 

Προτεινόμενη δραστηριότητα
Άσκηση / δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 18: Από την άφιξη Όθωνα (1833) ως την 3η Σεπτεμβρίου 1843, 
Προαιρετική διδασκαλία με απλή αναφορά στην εκλογή και άφιξη του Όθωνα (υποενότητα «Η εκλογή και η άφιξη του Όθωνα στην Ελλάδα») και στον ρόλο της Αντιβασιλείας [υποενότητα «Η περίοδος της Αντιβασιλείας (1833-1835)»].

Λέξεις - κλειδιά: Αντιβασιλεία 

Υποστηρικτικό υλικό:

Προτεινόμενη δραστηριότητα
Εντοπισμός των διαφορετικών απόψεων για το έργο της Αντιβασιλείας στις πηγές του σχολικού βιβλίου. 

Διδακτικές Ώρες: 2


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 18: Από την άφιξη του Όθωνα (1833) ως την 3η Σεπτεμβρίου 1843 οι υποενότητες «Η περίοδος της απόλυτης μοναρχίας» και «Η 3η Σεπτεμβρίου 1843» - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 19: Από την 3η Σεπτεμβρίου 1843 έως την έξωση του Όθωνα (1862) 
Ενιαία διδασκαλία με έμφαση στα εξής σημεία
- Περίοδος απόλυτης μοναρχίας 
- 3η Σεπτεμβρίου 1843 (αίτια, πρωταγωνιστές, γεγονότα, αποτέλεσμα) 
- Συνταγματική μοναρχία, διάκριση εξουσιών 
- Λειτουργία πολιτεύματος 
- Μεγάλη Ιδέα - Κωλέττης, αλυτρωτισμός 
- Η έξωση του Όθωνα (απλή αναφορά). 

Λέξεις - κλειδιά: Απόλυτη Μοναρχία, Επανάσταση 3ης Σεπτεμβρίου 1843, Συνταγματική Μοναρχία, Μεγάλη Ιδέα, αλυτρωτισμός, έξωση. 

Υποστηρικτικό υλικό
- Πίνακας (Χ. Μάρτενς, Η νύχτα της 3ης Σεπτεμβρίου 1843), σ. 58 του σχολικού βιβλίου. 
- Διαδραστική εφαρμογή με πηγές, «Το κίνημα της 3ης Σεπτεμβρίου 1843», Φωτόδενδρο 
- Διαδραστική εφαρμογή για την επεξεργασία όρων, «Γλωσσάριο ελληνικού κράτους»
- «Το Σύνταγμα του 1844», Ελεγκτικό Συνέδριο:

Προτεινόμενες δραστηριότητες
Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 της Ενότητας 19 του σχολικού βιβλίου (με επιλογή σημείων και γλωσσική εξομάλυνση).

Διδακτική Ώρα: 1


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 20: Από την έξωση του Όθωνα (1862) ως το κίνημα στο Γουδί (1909) 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Ανάρρηση στον θρόνο του Γεωργίου Α΄ και ενσωμάτωση των Επτανήσων (απλή 
αναφορά)
- Το Σύνταγμα του 1864
- Αλ. Κουμουνδούρος
- Προβλήματα κοινοβουλευτισμού και αρχή της δεδηλωμένης
- Δικομματισμός
- Πρόγραμμα Χ. Τρικούπη και Θ. Δηλιγιάννη
- Ο πόλεμος του 1897 και οι πολιτικές εξελίξεις έως το 190

Λέξεις - κλειδιά: Βασιλευόμενη Δημοκρατία, Κοινοβουλευτισμός, Αρχή Δεδηλωμένης, Δικομματισμός, εκσυγχρονισμός, πτώχευση, Δ.Ο.Ε. 

Υποστηρικτικό υλικό
- Χάρτης προκειμένου να εντοπιστεί η σταδιακή διεύρυνση της ελληνικής επικράτειας (1864, 1881) 
- Πηγή 1: Χ. Τρικούπη, «Τίς πταίει;» (με επιλογή σημείων και γλωσσική εξομάλυνση), σ. 61 του σχολικού βιβλίου, προκειμένου να γίνει αντιληπτός ο ρόλος του βασιλιά στην πολιτική αστάθεια. 

Προτεινόμενη Δραστηριότητα
Παιχνίδι ρόλων: Πολιτική αντιπαράθεση (debate) οπαδών του Τρικούπη και του Δηλιγιάννη, ενόψει επικείμενων εκλογών. 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΕΝΟΤΗΤΑ 23: Η ελληνική οικονομία και κοινωνία κατά τον 19ο αιώνα 
Προαιρετική διδασκαλία της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να γνωρίσουν:
- την εξέλιξη της έκτασης και του πληθυσμού του Ελληνικού κράτους (απλή αναφορά)
- τον αγροτικό τομέα: εθνικές γαίες, μικρός κλήρος, μονοκαλλιέργεια, σταφιδική κρίση (βασική αιτία μετανάστευσης αγροτών σε ΗΠΑ), τσιφλίκια Θεσσαλίας, αγώνας κολίγων, Κιλελέρ)
- τον τριτογενή τομέα: εμπόριο, ναυτιλία, πλούσιες εμπορικές παροικίες, τραπεζικό σύστημα, έργα υποδομής για τις μεταφορές, αστικοποίηση κυρίως λόγω ανάπτυξης του τριτογενούς τομέα (απλή αναφορά)
- τη βιομηχανία: χαμηλή ανάπτυξη, επενδύσεις Ελλήνων κεφαλαιούχων εξωτερικού, μικρή αριθμητικά εργατική τάξη, εμφάνιση εργατικού συνδικαλισμού (απλή αναφορά)
- το γυναικείο ζήτημα: έμφαση στο αίτημα της εκπαίδευσης (απλή αναφορά)

Λέξεις - κλειδιά: Εθνικές γαίες, τσιφλίκια, κολίγοι, Κιλελέρ, σταφιδική κρίση, μετανάστευση, εξωελλαδικό κεφάλαιο, έργα υποδομής, αστικοποίηση, βιομηχανία και εργατικό κίνημα, γυναικείο ζήτημα. 

Υποστηρικτικό υλικό
- Χάρτης του σχολικού βιβλίου 
-Εικόνες, πηγές και πίνακας του σχολικού βιβλίου 
- Πληροφοριακό υλικό για: 
- «Η αθηναϊκή τριλογία», Φωτόδενδρο 
- «Βρωμοέλληνες», Ρεπορτάζ χωρίς σύνορα, (αποσπάσματα από το ντοκιμαντέρ για τις συνθήκες που αντιμετώπισαν στις ΗΠΑ οι Έλληνες), Αρχείο ΕΡΤ. 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Άσκηση/δραστηριότητα 1 του βιβλίου. 

Διδακτικές Ώρες: 2


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 27: Το κίνημα στο Γουδί (1909) - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 28: Ο Ελευθέριος Βενιζέλος πρωθυπουργός: η βενιζελική πολιτική της περιόδου 1910-1912 
Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Κίνημα στο Γουδί (απλή αναφορά)- Κύριες μεταρρυθμίσεις της Αναθεωρητικής Βουλής
- Ίδρυση των δύο νέων κομμάτων αρχών: Κόμμα φιλελευθέρων, Κόμμα Κοινωνιολόγων
- Προετοιμασία για τις εθνικές διεκδικήσεις (απλή αναφορά)

Λέξεις - κλειδιά: Στρατιωτικός Σύνδεσμος, κίνημα στο Γουδί, Αναθεωρητική Βουλή, κόμμα Φιλελευθέρων, Κόμμα Κοινωνιολόγων. 

Υποστηρικτικό υλικό

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Καταγραφή των προβλημάτων του ελληνικού κράτους των αρχών του 20ου αι. 
- Συζήτηση για τον ρόλο του Ελευθερίου Βενιζέλου στην ανασυγκρότηση της χώρας. 

Διδακτική Ώρα: 1


ΕΘΝΙΚΟΙ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 21. Το κρητικό ζήτημα (1821-1905) - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ. Ενότητα 22. Τα Βαλκάνια των αλληλοσυγκρουόμενων εθνικών επιδιώξεων - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 29: Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι (1912 – 1913) - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Ενότητα 30: Η Ελλάδα και τα Βαλκάνια μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους 
Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Το Κρητικό ζήτημα (ορισμός), σ. 64
- Τα νέα κράτη-έθνη των Βαλκανίων (απλή αναφορά, με τον χάρτη της σ. 66), ώστε οι μαθητές/τριες να αντιληφθούν την ανάδυση των αλληλοσυγκρουόμενων εθνικών επιδιώξεων των βαλκανικών κρατών.- Μακεδονικό ζήτημα και μακεδονικός αγώνας
- Κίνημα των Νεοτούρκων
- Αίτια των Βαλκανικών Πολέμων
- Συμμαχίες-αντίπαλοι στις δύο φάσεις των Βαλκανικών πολέμων
- Αποτελέσματα Συνθήκης Βουκουρεστίου, προοπτικές Νέων Χωρών - εξωτερική πολιτική

Λέξεις - κλειδιά: Κρητικό ζήτημα, Μακεδονικό ζήτημα, κομιτατζήδες, κίνημα Νεοτούρκων, Συνθήκη Βουκουρεστίου, απελευθέρωση Θεσσαλονίκης, νέα σύνορα Ελλάδος, Νέες Χώρες. 

Υποστηρικτικό υλικό
- Διαδραστική εφαρμογή με πηγές και βίντεο από το Πανόραμα του 20ού αι. ΕΡΤ, (02.07΄) «Ο μακεδονικός αγώνας», Φωτόδενδρο 
-  Πηγή 2 (ενότητα 29) του σχολικού βιβλίου, προκειμένου να αναδειχθεί ο ρόλος του Ελ. Βενιζέλου στους Βαλκανικούς πολέμους.

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Ανάδειξη των διαστάσεων του μακεδονικού αγώνα μέσα από τον σχολιασμό των πηγών 1α και 1β (ενότητα 22) του σχολικού βιβλίου.
- Άσκηση/δραστηριότητα 1 (ενότητα 29) του σχολικού βιβλίου.
- Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 3 (ενότητα 30) του σχολικού βιβλίου.

Διδακτικές Ώρες: 2


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 31: Τα αίτια, η έκρηξη και τα μέτωπα του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Τα αίτια, η αφορμή
- Τα αντίπαλα στρατόπεδα στην έναρξη του πολέμου
- Προσχωρήσεις/αποχωρήσεις (Τουρκία, Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιταλία, Ρωσία, ΗΠΑ), κύρια μέτωπα (ανατολικό, δυτικό), (απλή αναφορά)
- Οι επιχειρήσεις το 1916, Η καμπή του 1917 (απλή αναφορά)
- Το τέλος του πολέμου

Λέξεις - κλειδιά: Ιμπεριαλισμός, εθνικισμός, μιλιταρισμός, Εγκάρδια Συνεννόηση – Entente (Αντάντ), Κεντρικές Δυνάμεις, πόλεμος χαρακωμάτων, Ρωσική Επανάσταση. 

Υποστηρικτικό υλικό
- Η αφορμή του πολέμου, Πανόραμα του αιώνα, επ. 008, αρχείο ΕΡΤ 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Άσκηση/ δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου. 
- Σχολιασμός της εικόνας αρ. 3 του σχολικού βιβλίου. 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 32: Η Ελλάδα στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο Εθνικός Διχασμός 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Οι θέσεις Βενιζέλου – Κων/νου και η σύγκρουσή τους
- Οι Επίστρατοι και το Κίνημα της Εθνικής Άμυνας
- Προσωρινή Κυβέρνηση Θεσσαλονίκης και Εθνικός Διχασμός

Λέξεις - κλειδιά: Εθνικός Διχασμός, Κυβέρνηση Θεσσαλονίκης, Κράτος των Αθηνών

Υποστηρικτικό υλικό
«Η Ελλάδα το 1914», Το Πανόραμα του 20ού αιώνα, ΕΡΤ 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Σχολιασμός των πηγών του σχολικού βιβλίου, ώστε να αναδειχθεί η στάση των δύο εμπλεκομένων (βασιλιά- Βενιζέλου) στο ζήτημα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου 
- Άσκηση / δραστηριότητα 3 του σχολικού βιβλίου. 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 33: Η ρωσική Επανάσταση 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
- Η κρίση του τσαρικού καθεστώτος
- Η σοσιαλιστική οκτωβριανή επανάσταση του 1917
- Η ίδρυση της Σοβιετικής Ένωσης (απλή αναφορά)
- Η επίδραση της Οκτωβριανής Επανάστασης στην Ευρώπη

Λέξεις - κλειδιά: Τσαρικό καθεστώς, μπολσεβίκοι, Οκτωβριανή επανάσταση, σοβιέτ, κομμουνιστικά κόμματα 

Υποστηρικτικό υλικό
- «Επανάσταση 1905. Ρωσία», Πανόραμα του αιώνα, ΕΡΤ (βίντεο: 15:54΄-16:53΄)
- «Σοβιετική επανάσταση», Πανόραμα του αιώνα, ΕΡΤ (βίντεο: 10:55΄-12:18΄) 
- Πηγές του σχολικού βιβλίου 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Άσκηση / δραστηριότητα 1, του σχολικού βιβλίου. 
- Ποιες από τις διακηρύξεις και τα μέτρα που πήραν οι μπολσεβίκοι σχετίζονται με τις διακηρύξεις και τα μέτρα που είχε πάρει η Γαλλική Επανάσταση; 
- Συζήτηση για την Οκτωβριανή Επανάσταση και τη σημασία της. 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Ενότητα 34: Η λήξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και οι μεταπολεμικές ρυθμίσεις 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
- Συνθήκη Βερσαλλιών
- Συνθήκη Σεβρών
- Κοινωνία των Εθνών

Λέξεις - κλειδιά: Συνθήκη Βερσαλλιών, Συνθήκη Σεβρών, Κοινωνία των Εθνών

Υποστηρικτικό υλικό
Χάρτες, σ. 98 και 99 του σχολικού βιβλίου 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
Άσκηση / δραστηριότητα 1 και 2 του βιβλίου. 

Διδακτικές Ώρες: 4


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 35. Οι διεκδικήσεις της Αντάντ και της Ελλάδας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία
Προαιρετική διδασκαλία της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
- τις διεκδικήσεις του Βενιζέλου στο Συνέδριο του Παρισιού
- τη σημασία της στρατιωτικής παρουσίας της Ελλάδας στη Μ. Ασία για τη Βρετανία
- τις αντιδράσεις των Ελλήνων της Μ. Ασίας και των Τούρκων

Υποστηρικτικό υλικό:
Πηγές του σχολικού βιβλίου.

Προτεινόμενη δραστηριότητα:
Άσκηση/δραστηριότητα 1 του σχολικού βιβλίου

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 36. Ο ελληνισμός της δυτικής Μικράς Ασίας και του Πόντου
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- οι διωγμοί του ελληνισμού και τα αίτια τους 
- η «αυτοδιάθεση των λαών» και το κίνημα αυτονόμησης του Πόντο 

Λέξεις - κλειδιά: τάγματα εργασίας, ποντοαρμενικό κράτος.

Υποστηρικτικό υλικό
Πηγές του σχολικού βιβλίου 

Προτεινόμενη δραστηριότητα
Άσκηση / δραστηριότητα 1 του βιβλίου. 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 38: Ο Μικρασιατικός Πόλεμος (1919-1922) 
Διδασκαλία της ενότητας, με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
- Η ελληνική διοίκηση της Μικράς Ασίας και οι επιχειρήσεις του ελληνικού στρατού ως το καλοκαίρι του 1920
- Η απόρριψη της Συνθήκης των Σεβρών από το τουρκικό κίνημα αντίστασης
- Οι εκλογές του 1920 και η επάνοδος του Κωνσταντίνου
- Διπλωματικές επιτυχίες του τουρκικού κινήματος (συμφωνίες του Κεμάλ με Σοβιετική Ένωση, Γαλλία, Ιταλία)
- Οι εξελίξεις έως τον Αύγουστο του 1922

Λέξεις - κλειδιά: ελληνική διοίκηση Σμύρνης, Συνθήκη Σεβρών, δημοψήφισμα 1920, επέλαση στον Σαγγάριο, Δημοκρατικό Μανιφέστο 

Υποστηρικτικό υλικό
- Χάρτης, σ. 106 του σχολικού βιβλίου 
- Απόβαση στη Σμύρνη, Το Πανόραμα του 20 ού αιώνα, ΕΡΤ, βίντεο (01.48΄)  

Προτεινόμενες δραστηριότητες
Άσκηση / δραστηριότητα 1 και 2 του σχολικού βιβλίου. 

Διδακτικές Ώρες: 2

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ. Ενότητα 39: Εξελίξεις σε Ελλάδα και Τουρκία μετά τον μικρασιατικό πόλεμο - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 44: Το προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα κατά τον Μεσοπόλεμο 
Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία
- Η Δίκη των Έξι
- Η Συνθήκη της Λοζάνης (1923)
- Παράγοντες έντασης και σχέσεις γηγενών-προσφύγων (απλή αναφορά)
- Συνέπειες της άφιξης των προσφύγων στην πολιτική, οικονομική, κοινωνική ζωή και στον πολιτισμό

Λέξεις - κλειδιά: Δίκη των Έξι, Συνθήκη της Λοζάνης, Σύμβαση ανταλλαγής πληθυσμών, τέλος Μεγάλης Ιδέας

Υποστηρικτικό υλικό
- Η Συνθήκη της Λοζάνης (πλήρες κείμενο στα ελληνικά), Ιμβριακή Ένωση Μακεδονίας - Θράκης 
- «Δυο φορές ξένος», ντοκιμαντέρ για μετακινήσεις πληθυσμών μετά τη συνθήκη της Λοζάνης, Αρχείο ΕΡΤ
- Γραπτή πηγή, Απόσπασμα ομιλίας του Ελ. Βενιζέλου για το προσφυγικό 1928, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 (ενότητα 44) του σχολικού βιβλίου.

Διδακτικές Ώρες: 2


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 40: Τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, η παγκόσμια οικονομική κρίση του 1929 και η Μεγάλη Ύφεση - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 41. Κοινωνικές διαστάσεις της κρίσης του 1929
Ενιαία διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
- Τα αποτελέσματα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου
- Η οικονομική κρίση του 1929 (απλή αναφορά)
- Κοινωνικές συνέπειες της κρίσης
- Πολιτική του New deal-αντιμετώπιση της κρίσης

Λέξεις - κλειδιά: δικαίωμα αυτοδιάθεσης λαών, κινήματα ανεξαρτητοποίησης, ενίσχυση αυταρχικών και εθνικιστικών ιδεολογιών, Μεγάλη Ύφεση – «Κραχ», ανεργία, New Deal (πολιτική εξόδου από την κρίση).

Υποστηρικτικό υλικό
- Πηγές και εικόνες του σχολικού βιβλίου 
- [Αποσπάσματα για την έναρξη της κρίσης του 1929 στις Η.Π.Α], Το Πανόραμα του 20ού αιώνα, επ. 021, Αρχείο ΕΡΤ (λεπτά 27:34-28:30)
- [η κρίση και οι συνέπειές της στις Η.Π.Α.], Το Πανόραμα του 20ού αιώνα, επ. 022, Αρχείο ΕΡΤ (αρχή του ντοκιμαντέρ)
- «η κρίση συνεχίζεται..»,[αντιδράσεις, διαδηλώσεις σε όλον τον κόσμο για την κρίση], Το Πανόραμα του 20ού αιώνα, επ. 023, Αρχείο ΕΡΤ (αρχή του ντοκιμαντέρ)

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Άσκηση/ δραστηριότητα 1 (ενότητα 40) του σχολικού βιβλίου.- Καταγραφή της αλυσίδας της κρίσης με βάση τα στοιχεία της πηγής αρ. 2 (ενότητα 40) του σχολικού βιβλίου.- Σχολιασμός των επιπτώσεων της κρίσης με βάση τις εικόνες αρ. 4 (ενότητα 40) και 1 & 2 (ενότητα 42) του σχολικού βιβλίου ή άλλων πηγών και εικόνων από το διαδίκτυο.
- Σχολιασμός της πηγής αρ. 2 (ενότητα 41) του σχολικού βιβλίου, ώστε να αναδειχθούν οι τομείς παρέμβασης της πολιτικής του New deal του Ρούσβελτ.- Συζήτηση για την κρίση σήμερα. Αναζήτηση αναλογιών με την εποχή της Μεγάλης Ύφεσης.

Διδακτικές Ώρες: 2

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 42: Πολιτικές διαστάσεις της κρίσης του 1929 - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ. Ενότητα 43. Η υποενότητα «Η δικτατορία της 4ης Αυγούστου 1936» 
Ενιαία διδασκαλία με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
- Η Σοβιετική Ένωση την εποχή του Στάλιν
- Ο φασισμός στην Ιταλία
- Ο ναζισμός στη Γερμανία
- η υποενότητα «Η δικτατορία της 4ης Αυγούστου

Λέξεις - κλειδιά
Σταλινισμός, Φασισμός, Ναζισμός, «Ντούτσε», «Φύρερ», δικτατορία 4ης Αυγούστου, ΕΟΝ. 

Υποστηρικτικό υλικό
- Πηγές του σχολικού βιβλίου 
- «Ο ναζισμός κερδίζει έδαφος», Το Πανόραμα του 20ού αιώνα, επ. 022, Αρχείο ΕΡΤ (από 26:00) 

 Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Σχολιασμός της έννοιας του φασισμού, όπως τον οραματίζεται ο Μουσολίνι στην πηγή αρ. 1 (ενότητα 42) του σχολικού βιβλίου.
- Άσκηση/δραστηριότητα 1 (ενότητα 42) του σχολικού βιβλίου.
- Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 43) του σχολικού

Διδακτικές Ώρες: 2


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 45: Τα προμηνύματα και τα αίτια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
- Συγκρότηση του Άξονα Ρώμης-Βερολίνου και του Αντιδιεθνιστικού Συμφώνου
- Αίτια του πολέμου

Λέξεις - κλειδιά: Άξονας Ρώμης – Βερολίνου, Αντιδιεθνιστικό Σύμφωνο, «πολιτική κατευνασμού», Σύμφωνο Μη Επιθέσεως Μολότοφ – Ρίμπεντροπ. 

Υποστηρικτικό υλικό
Πηγές και εικόνες του σχολικού βιβλίου 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Άσκηση / Δραστηριότητα 3 του σχολικού βιβλίου. 
- Σχολιασμός της πολιτικής που ακολούθησαν απέναντι στον Χίτλερ τα Δυτικά Κράτη 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 46: Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος 
Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν τα ακόλουθα σημεία:
- Η αφορμή και η έκρηξη του πολέμου
- Αναφορά με βάση τον Χάρτη 1 στις πολεμικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη 1939 - 1941 (Blitzkrieg/«Πόλεμος-Αστραπή»), στη γερμανική επίθεση στη Σοβιετική Ένωση (1941-1943), στις επιχειρήσεις στην Αφρική (1941-1943) και στις επιχειρήσεις στην Άπω Ανατολή (από το 1941), προκειμένου να γίνει κατανοητή η έννοια του «παγκοσμίου» πολέμου
- Το τέλος του πολέμου

Λέξεις - κλειδιά: «Πόλεμος- Αστραπή »/Blitzkrieg, ατομική βόμβα

Υποστηρικτικό υλικό
Πηγές και εικόνες σχολικού βιβλίου 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
Ασκήσεις/δραστηριότητες 1 και 2 του σχολικού βιβλίου.

Διδακτικές Ώρες: 2

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 47: Η συμμετοχή της Ελλάδας στον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο 
Διδασκαλία της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν τα ακόλουθα σημεία:
- τον ελληνοϊταλικό πόλεμο
- τον ελληνογερμανικό πόλεμο

Λέξεις - κλειδιά: Τορπιλισμός της ΄Ελλης, ΟΧΙ, αλβανικό μέτωπο, ελληνογερμανικός πόλεμος 

Υποστηρικτικό υλικό

Προτεινόμενη δραστηριότητα
Σχολιασμός της πηγής 2 του σχολικού βιβλίου σχετικά με τη ρήξη ανάμεσα στην ελληνική κοινωνία και την ηγεσία της εξαιτίας της στάσης της τελευταίας στον πόλεμο. 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 48: Κατοχή, Αντίσταση και Απελευθέρωση 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
- Η Κατοχή
- Η Αντίσταση και τα αντίποινα
- Η «Ελεύθερη Ελλάδα»
- Η Απελευθέρωση

Λέξεις - κλειδιά: Κατοχή, Αντίσταση, ΕΑΜ, ΕΔΕΣ, ΕΛΑΣ, ΕΠΟΝ, «Ελεύθερη Ελλάδα», Κυβέρνηση του βουνού, τάγματα ασφαλείας 

Υποστηρικτικό υλικό
- «Κατοχή», ΙΜΕ
- «Απελευθέρωση», ΙΜΕ 
- «Γοργοπόταμος», Αρχείο ΕΡΤ
- «Μπλόκο της Κοκκινιάς», Αρχείο ΕΡΤ 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Άσκηση / δραστηριότητα 1 
- Με βάση το προτεινόμενο υλικό, να αναδείξετε τις μορφές Αντίστασης κατά των Γερμανών και τη συμμετοχή του λαού σε αυτές. 
- Πρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό και φύλλα εργασίας στο 12 Οκτωβρίου. Η Αθήνα ελεύθερη

Διδακτικές Ώρες: 2

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 49: Τα αποτελέσματα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και η ίδρυση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών 
Διδασκαλία της ενότητας με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
- Η κατάρρευση του βιοτικού επιπέδου
- Η ηθική καταρράκωση
- Ο.Η.Ε

Λέξεις - κλειδιά: γενοκτονία, Ο.Η.Ε. 

Υποστηρικτικό υλικό

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Συζήτηση για τις συνέπειες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στις νεαρές ηλικίες. 
- Συζήτηση για το τραυματικό γεγονός του ολοκαυτώματος. (ποικίλο χρήσιμο ψηφιακό υλικό στις Ψηφιακές Εκθέσεις του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος)  

Διδακτική Ώρα: 1

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 50. Η διαίρεση της μεταπολεμικής Ευρώπης - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 51. Διπολισμός και Ψυχρός Πόλεμος 
Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
- τη σημασία των συμφωνιών της Γιάλτας και του Πότσνταμ για τον μεταπολεμικό κόσμο (απλή αναφορά)
- τις διαφοροποιήσεις και τη διαίρεση ανάμεσα σε Ανατολική και Δυτική Ευρώπη (απλή αναφορά)
- τον ρόλο της αμερικανικής βοήθειας στην ανοικοδόμηση της μεταπολεμικής Ευρώπης (απλή αναφορά)
- τον διπολισμό και τον Ψυχρό πόλεμο ανάμεσα στις δύο υπερδυνάμεις και τις σημαντικότερες επιπτώσεις τους

Υποστηρικτικό υλικό
- Χάρτης με την διαιρεμένη Ευρώπη, Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία. Από τα μέσα του 18ο αιώνα ως τις αρχές του 21ου αι. Γ΄ Γυμνασίου 
- Γελοιογραφία «Αμερικανική βοήθεια (ΟΥΝΡΑ) στους αγρότες», Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας 
- «Διαφήμιση ηλεκτρικών ειδών της ΙΖΟΛΑ» ως παράδειγμα εκσυγχρονισμού και αστικοποίησης της ελληνικής κοινωνίας και ως στοιχείο διαφοράς ανάμεσα στην Ανατολική και Δυτική Ευρώπη  

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 51) του σχολικού βιβλίου.
- Συζήτηση για τον Ψυχρό Πόλεμο και την πυρηνική απειλή

Διδακτική Ώρα: 1

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 52.Το τέλος της αποικιοκρατίας και η ανάδυση του Τρίτου Κόσμου - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 53. Η κατάρρευση των λαϊκών δημοκρατιών και η μεταψυχροπολεμική Ευρώπη 
Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
- το φαινόμενο της αποαποικιοποίησης- τα κύρια προβλήματα του Τρίτου Κόσμου
- τις μεταρρυθμίσεις στην Σοβιετική Ένωση και τις συνέπειές τους (νέοι πολιτικοί σχηματισμοί, μεταναστευτικό ρεύμα προς τις αναπτυγμένες χώρες της Ευρώπης, αναζωπύρωση ξενοφοβίας και ρατσισμού) (απλή αναφορά)

Υποστηρικτικό υλικό
- Χάρτης του βιβλίου 
- Χάρτης «Η Ευρώπη μετά τον Ψυχρό Πόλεμο», Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία. Από τα μέσα του 18ο αιώνα ως τις αρχές του 21ου αι. Γ΄ Γυμνασίου 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Συζήτηση για την ευθύνη των αποικιοκρατών για την υπανάπτυξη που μαστίζει σήμερα πολλές πρώην αποικίες.
- Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 53) του σχολικού βιβλίου.

Διδακτική Ώρα: 1

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΩΔΕΚΑΤΟ. Ενότητα 54. Ο εμφύλιος πόλεμος και τα κύρια προβλήματα της μετεμφυλιακής Ελλάδας (1944-1963) - ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12. Ενότητα 55. Όξυνση της πολιτικής κρίσης και η δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967 (1963-1974) 
Συνοπτική παρουσίαση των ενοτήτων, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν:
- τις συνθήκες που οδήγησαν στον Εμφύλιο Πόλεμο
- τα κυριότερα γεγονότα της εμφύλιας σύρραξης και την στάση των εμπλεκομένων (απλή αναφορά)
- τις επιπτώσεις του εμφυλίου πολέμου στη μετεμφυλιακή Ελλάδα- τις κυριότερες πολιτικές εξελίξεις (οξυμένο πολιτικό κλίμα, στάση μοναρχίας, παρακράτος, δημιουργία νέων κομμάτων) (απλή αναφορά)
- τις κυριότερες οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές (απλή αναφορά)
- τον κυπριακό αγώνα
- την επιβολή της απριλιανής δικτατορίας, την αντίσταση σε αυτήν και την κατάρρευσή της.

Υποστηρικτικό υλικό
- Γελοιογραφία για τη Συνθήκη της Ζυρίχης, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας 

Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Άσκηση/ δραστηριότητα 1 (ενότητα 54) του σχολικού βιβλίου.
- Ένα σύντομο χρονικό για τη Δημοκρατική Νεολαία Λαμπράκη.
- Άσκηση/δραστηριότητα 2 (ενότητα 55) του σχολικού βιβλίου.
- Σχολιασμός της έννοιας της «μεταπολίτευσης» (με βάση το υλικό του σχολικού βιβλίου ή άλλο υλικό).

Διδακτικές Ώρες: 2

Σύνολο Διδακτικών Ωρών: 42

Οδηγίες διδασκαλίας σχολικού έτους 2025-2026 για την Ιστορία Γ΄ τάξης Γυμνασίου

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

Όλο το υλικό του blog filologima (http://filologima.blogspot.com/) μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για προσωπική χρήση και μη εμπορικούς σκοπούς. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του blog filologima (http://filologima.blogspot.com/) με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό ή άλλο, χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια των διαχειριστών του blog.