Οδηγίες διδασκαλίας σχολικού έτους 2023-2024 στο Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων Γ΄ τάξης Γυμνασίου
Εισαγωγή: Η Φιλοσοφία και η Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας
1. Όνομα και έννοια της φιλοσοφίας
Διδακτικές ώρες: 2
Κεφάλαιο Πρώτο: Οι Προσωκρατικοί
Κεφάλαιο Δεύτερο: Σοφιστές και σοφιστική κίνηση
Κεφάλαιο Δεύτερο: Σοφιστές και σοφιστική κίνηση
Κεφάλαιο Τρίτο: Σωκράτης και Πλάτων
Κεφάλαιο Τέταρτο: Αριστοτέλης
Κεφάλαιο Τέταρτο: Αριστοτέλης
Διδακτικές ώρες: 2
Κεφάλαιο Πέμπτο: Η κυνική φιλοσοφία και οι φιλοσοφίες των ελληνιστικών και των ρωμαϊκών χρόνων
Εισαγωγή:
3. Ο ρόλος της φιλοσοφίας και του φιλοσόφου
Κεφάλαιο Πέμπτο: Η κυνική φιλοσοφία και οι φιλοσοφίες των ελληνιστικών και των ρωμαϊκών χρόνων
Ενότητα 3: Η ηθική των Στωικών: απάθεια και αταραξία
Σύνολο προβλεπόμενων διδακτικών ωρών: 13
Το Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων των Α. Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη, Χ. Σακελλίου και Ε. Λεοντσίνη θα διδαχθεί δύο (2) ώρες την εβδομάδα (σε συνεχόμενο δίωρο, εφόσον ο/η εκπαιδευτικός το επιθυμεί και καταστεί δυνατό) από τον Μάρτιο έως και τον Μάιο.
1. Όνομα και έννοια της φιλοσοφίας
2. Αρχή της φιλοσοφίας
3. Ορισμοί της φιλοσοφίας
4. Η σημασία της φιλοσοφίας στη ζωή του ανθρώπου
5. Προβλήματα και κλάδοι της φιλοσοφίας
6. Διαίρεση της ιστορίας της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας
8. Η σημασία και η επικαιρότητα της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας
9. Τα θέματα που θα συζητήσουμε
Διδακτικές ώρες: 2
Εισαγωγή:
1. Η προσωκρατική φιλοσοφία
1. Η προσωκρατική φιλοσοφία
2. Οι προσωκρατικοί φιλόσοφοι
3. Ποια ερωτήματα έθεσαν οι προσωκρατικοί;
Ενότητα 3: Αρετές και ευδαιμονία
Διδακτική ώρα: 1
Κεφάλαιο Δεύτερο: Σοφιστές και σοφιστική κίνηση
Εισαγωγή:
1. Η σοφιστική κίνηση
1. Η σοφιστική κίνηση
2. Οι σοφιστές
3. Ποια προβλήματα τους απασχόλησαν;
5. Αξιολόγηση της σοφιστικής
Διδακτική ώρα: 1
Κεφάλαιο Δεύτερο: Σοφιστές και σοφιστική κίνηση
Ενότητα 4: Δικαιοσύνη, φύση – νόμος και πολιτική οργάνωση
Διδακτική ώρα: 1
Κεφάλαιο Τρίτο: Σωκράτης και Πλάτων
Εισαγωγή:
1. Ο Σωκράτης και η εποχή του
1. Ο Σωκράτης και η εποχή του
2. Ο Σωκράτης και η φιλοσοφία
3. Η σωκρατική μέθοδος και η ανάγκη του ορισμού
4. Πώς γνωρίζουμε τη ζωή και τη διδασκαλία του Σωκράτη;
5. Ο Πλάτων και η εποχή του
6. Ο Πλάτων και η πολιτική
Διδακτική ώρα: 1
Κεφάλαιο Τρίτο: Σωκράτης και Πλάτων
Ενότητα 4: Η πολιτική και οι πολιτικοί
Διδακτική ώρα: 1
Κεφάλαιο Τέταρτο: Αριστοτέλης
Εισαγωγή:
1. Η ζωή και η προσωπικότητα του Αριστοτέλη (συνοπτική παρουσίαση)
2. Τα έργα του Αριστοτέλη
1. Η ζωή και η προσωπικότητα του Αριστοτέλη (συνοπτική παρουσίαση)
2. Τα έργα του Αριστοτέλη
3. Φιλοσοφία και μέθοδος
Διδακτική ώρα: 1
Κεφάλαιο Τέταρτο: Αριστοτέλης
Ενότητα 3: Η φιλία είναι εντελώς απαραίτητη για τη ζωή
Ενότητα 5: Ο άνθρωπος είναι «φύσει πολιτικόν ζώον»
Διδακτικές ώρες: 2
Εισαγωγή:
3. Ο ρόλος της φιλοσοφίας και του φιλοσόφου
4. Οι Κυνικοί, ο Κυνισμός και η μετάβαση από την κλασική στην ελληνιστική φιλοσοφία
5. Επίκουρος και Επικουρισμός
5. Επίκουρος και Επικουρισμός
6. Στωικοί και Στωικισμός
7. Σκεπτικοί και Σκεπτικισμός
Διδακτική ώρα: 1
Κεφάλαιο Πέμπτο: Η κυνική φιλοσοφία και οι φιλοσοφίες των ελληνιστικών και των ρωμαϊκών χρόνων
Ενότητα 3: Η ηθική των Στωικών: απάθεια και αταραξία
Διδακτική ώρα: 1
Συνολική θεώρηση
Διδακτική ώρα: 1
Σύνολο προβλεπόμενων διδακτικών ωρών: 13
ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
Επισημάνσεις
1. Τα «Πραγματολογικά και Ερμηνευτικά Σχόλια», τα «Παράλληλα Κείμενα» αλλά και το υπόλοιπο βοηθητικό υλικό («Γλωσσάριο», «Ερωτήσεις - Εργασίες», «Θέματα για συζήτηση ή γραπτή εργασία», και «Διαθεματική εργασία»), όπως και το εικαστικό υλικό, αξιοποιούνται κατά την κρίση του/της εκπαιδευτικού. Αξιοποιήσιμο βοηθητικό υλικό περιλαμβάνεται και στο εμπλουτισμένο βιβλίο του μαθητή.
2. Ο/Η εκπαιδευτικός για την επίτευξη των στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος μπορεί να χρησιμοποιεί κατά τη διδακτική πράξη: βάσεις δεδομένων (εικόνες, βίντεο κ.ά.), εργαλεία Web (ιστοσελίδες εστιασμένης θεματολογίας, πλατφόρμες εκπαιδευτικού υλικού – αποθετήρια, e-blogs, wikis), λογισμικά πολυτροπικής παρουσίασης, δυνατότητες σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας και γενικά το διαδίκτυο ως μέσο πρακτικής γραμματισμού (μέσο όχι μόνο για ανάγνωση αλλά και για γραφή/δημιουργία και επικοινωνία), ασκώντας παράλληλα τους μαθητές και τις μαθήτριες στην κριτική προσέγγιση και ανάγνωση του υλικού (τεχνολογικός και κριτικός γραμματισμός).
3. Τα κείμενα προσφέρονται για διαθεματική προσέγγιση με άλλα γνωστικά αντικείμενα.
4. Περισσότερα στοιχεία για τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους μπορεί να αντλήσει ο/η εκπαιδευτικός από τις Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα.