Οδηγίες διδασκαλίας σχολικού έτους 2023-2024 στην Αλεξάνδρου Ανάβαση του Αρριανού Γ΄ τάξης Γυμνασίου


ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ 

Από το βιβλίο «Αρριανού Αλεξάνδρου Ανάβαση» των Ν. Μπούρα, Κ. Ναστούλη, Α. Σακελλαρίου δεν θα διδαχθούν τα παρακάτω κεφάλαια: 

- Από την Εισαγωγή: τα κεφ. IV, VI και VII 

- Από το κείμενο: 
Β΄ Βιβλίο: το κεφ. 4, 9-11 και το κεφ. 12, 3-8 
Ε΄ Βιβλίο: το κεφ. 18, 4-6 και το κεφ. 19, 1-3 
Ζ΄ Βιβλίο: το κεφ. 26, 1-3 

Η διδακτέα ύλη κατά την περίοδο 16 Μαρτίου - Μάιος διαμορφώνεται ως ακολούθως:

ΕΙΣΑΓΩΓΗ 
I. Ο βίος του Αρριανού 
ΙΙ. Έργα του Αρριανού (επιγραμματικά) 
ΙΙΙ. Η γλώσσα του Αρριανού 
VIII. Η Ελλάδα από το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου ως τον Μεγάλο Αλέξανδρο 
V. Ο Αρριανός ως ιστορικός (Θα αξιοποιηθεί κατά τη γενική θεώρηση.) 
Διδακτική ώρα: 1

Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΓΡΑΝΙΚΟΥ: Διάσταση απόψεων Παρμενίωνα και Αλεξάνδρου για τη διεξαγωγή της μάχης 
Α΄ ΒΙΒΛΙΟ: Κεφ. 13, 3-7  
Διδακτικές ώρες: 3

Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΓΡΑΝΙΚΟΥ: Δεύτερη φάση της μάχης – Η γενναιότητα του Αλεξάνδρου 
Α΄ ΒΙΒΛΙΟ: Κεφ. 15, 3-8 
Διδακτικές ώρες: 4

ΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΑΧΗ 
Α΄ ΒΙΒΛΙΟ: Κεφ. 16, 4-7 
Διδακτικές ώρες: 3

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 
Ζ΄ ΒΙΒΛΙΟ: Κεφ. 28-30 
Διδακτικές ώρες: 2

ΓΕΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ 
Αποτίμηση του Αρριανού ως ιστορικού και της προσωπικότητας του Αλεξάνδρου 
Αξιοποίηση του κεφ. V της Εισαγωγής: Ο Αρριανός ως ιστορικός 
Διδακτική ώρα: 1

Σύνολο προβλεπόμενων διδακτικών ωρών: 14

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 
Επιδιώκεται οι μαθητές και μαθήτριες να: 
- Κατανοούν εκτενέστερα αποσπάσματα συνεχούς κειμένου. 
- Γνωρίσουν τον Αλέξανδρο όχι μόνο ως στρατιωτική και πολιτική ιδιοφυία, αλλά και ως άνθρωπο στις σχέσεις του με τους στρατιώτες του, τους φίλους και τους αντιπάλους του. 
- Αποδίδουν το αρχαίο κείμενο σε ορθό νεοελληνικό λόγο. 
- Συνειδητοποιήσουν τη συνέχεια και εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους. 
- Εμπεδώσουν τα κυριότερα γραμματικοσυντακτικά φαινόμενα που διδάχθηκαν τους προηγούμενους μήνες.

ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ 

Από το βιβλίο «Αρριανού Αλεξάνδρου Ανάβαση» των Ν. Μπούρα, Κ. Ναστούλη, Α. Σακελλαρίου δεν θα διδαχθούν τα παρακάτω κεφάλαια: 

- Από την Εισαγωγή: τα κεφ. IV, VI και VII 

- Από το κείμενο:
Α΄ Βιβλίο: το κεφ. 15, 3-5
Β΄ Βιβλίο: το κεφ. 4, 9-11 και το κεφ. 12, 3-8
Ε΄ Βιβλίο: το κεφ. 18, 4-6 και το κεφ. 19, 1-3
Ζ΄ Βιβλίο: το κεφ. 26, 1-3

Η διδακτέα ύλη κατά την περίοδο 16 Μαρτίου - Μάιος διαμορφώνεται ως ακολούθως:

ΕΙΣΑΓΩΓΗ 
I. Ο βίος του Αρριανού 
ΙΙ. Έργα του Αρριανού (επιγραμματικά) 
ΙΙΙ. Η γλώσσα του Αρριανού 
VIII. Η Ελλάδα από το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου ως τον Μεγάλο Αλέξανδρο 
V. Ο Αρριανός ως ιστορικός (Θα αξιοποιηθεί κατά τη γενική θεώρηση.) 
Διδακτική ώρα: 1

Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΓΡΑΝΙΚΟΥ: Διάσταση απόψεων Παρμενίωνα και Αλεξάνδρου για τη διεξαγωγή της μάχης 
Α΄ ΒΙΒΛΙΟ: Κεφ. 13, 3-7
Συνοπτική θεώρηση: εστίαση στα βασικά σημεία της διάστασης
Διδακτική ώρα: 1

Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΓΡΑΝΙΚΟΥ: Δεύτερη φάση της μάχης – Η γενναιότητα του Αλεξάνδρου 
Α΄ ΒΙΒΛΙΟ: Κεφ. 15, 6-8 
Διδακτική ώρα: 1

ΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΑΧΗ 
Α΄ ΒΙΒΛΙΟ: Κεφ. 16, 4-7 
Διδακτικές ώρες: 2

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 
Ζ΄ ΒΙΒΛΙΟ: Κεφ. 28-30 
Διδακτική ώρα: 1

ΓΕΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ 
Αποτίμηση του Αρριανού ως ιστορικού και της προσωπικότητας του Αλεξάνδρου 
Αξιοποίηση του κεφ. V της Εισαγωγής: Ο Αρριανός ως ιστορικός 
Διδακτική ώρα: 1

Σύνολο προβλεπόμενων διδακτικών ωρών: 7

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 
Επιδιώκεται οι μαθητές και μαθήτριες να: 
- Κατανοούν εκτενέστερα αποσπάσματα συνεχούς κειμένου. 
- Γνωρίσουν τον Αλέξανδρο όχι μόνο ως στρατιωτική και πολιτική ιδιοφυία, αλλά και ως άνθρωπο στις σχέσεις του με τους στρατιώτες του, τους φίλους και τους αντιπάλους του. 
- Αποδίδουν το αρχαίο κείμενο σε ορθό νεοελληνικό λόγο. 
- Συνειδητοποιήσουν τη συνέχεια και εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους. 
- Εμπεδώσουν τα κυριότερα γραμματικοσυντακτικά φαινόμενα που διδάχθηκαν τους προηγούμενους μήνες.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ

1. Κατά τη διδασκαλία, η έμφαση δίνεται στην ερμηνεία του κειμένου και συγκεκριμένα στην κατανόηση των ανθρώπινων ενεργειών και του χαρακτήρα των εμπλεκόμενων προσώπων, καθώς και στην πολιτική και πολιτιστική σημασία της εκστρατείας του Μ. Αλεξάνδρου. 

2. Οι σύντομες συνδετικές περιλήψεις των παραλειπόμενων κεφαλαίων συνιστάται να διαβάζονται και να σχολιάζονται με τη βοήθεια των χαρτών και του χρονολογικού πίνακα του βιβλίου, ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να μπορούν να παρακολουθήσουν την πορεία της εκστρατείας του Αλεξάνδρου. 

3. Οι εκπαιδευτικοί αξιοποιούν το κείμενο για άσκηση στα κυριότερα γραμματικοσυντακτικά φαινόμενα, όπου κρίνουν απαραίτητο. 

4. Οι λεξιλογικοί πίνακες προσφέρονται για άντληση υλικού με στόχο τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου των μαθητών.

Οδηγίες διδασκαλίας σχολικού έτους 2023-2024 στην Αλεξάνδρου Ανάβαση του Αρριανού Γ΄ τάξης Γυμνασίου

Ετικέτες

Εμφάνιση περισσότερων

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

Όλο το υλικό του blog filologima (http://filologima.blogspot.com/) μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για προσωπική χρήση και μη εμπορικούς σκοπούς. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του blog filologima (http://filologima.blogspot.com/) με οποιονδήποτε τρόπο, ηλεκτρονικό, μηχανικό, φωτοτυπικό ή άλλο, χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια των διαχειριστών του blog.